Sprawozdanie z realizacji Programu Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi na rok 2021
Dnia 25.11.2020 r. Rada Miasta Pruszcz Gdański na podstawie ustawy z dnia 24.04.2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, zwanej w dalszej części sprawozdania Ustawą, podjęła uchwałę Nr XIX/250/2020 w sprawie uchwalenia Programu Współpracy Miasta Pruszcz Gdański z organizacjami pozarządowymi na rok 2021, zwany w dalszej części sprawozdania Programem.
Głównym celem Programu jest zapewnienie efektywnego wykonywania zadań publicznych miasta służących diagnozowaniu i zaspokajaniu potrzeb mieszkańców poprzez włączenie w ich realizację organizacji pozarządowych.
Program w perspektywie rocznej określa w szczególności: cele, zasady, zakres przedmiotowy i formy współpracy, a także obszary oraz priorytetowe zadania publiczne realizowane w ramach współpracy Miasta Pruszcz Gdański z organizacjami pozarządowymi prowadzącymi działalność pożytku publicznego na jego terenie lub na rzecz jego mieszkańców.
Program określa również sposób jego realizacji, wysokość środków finansowych planowanych na realizację wskazanych zadań publicznych, informację o sposobie tworzenia Programu i przebiegu konsultacji oraz tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert składanych w ogłaszanych otwartych konkursach ofert.
Organizacje pozarządowe działające na terenie Pruszcza Gdańskiego biorąc aktywny udział w realizacji zadań społecznych, pobudzają zaangażowanie mieszkańców oraz przyczyniają się do ich integracji i kształtowania właściwych postaw społecznych w środowisku lokalnym.
Konsultacje z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 Ustawy, związane z tworzeniem Programu, zostały przeprowadzone w terminie od 06.10.2020 r. do 14.10.2020 r., zgodnie z uchwałą nr XLIX/480/2010 Rady Miasta Pruszcz Gdański z dnia 09.11.2010 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania projektów aktów prawa miejscowego z organizacjami pozarządowymi i podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24.04.2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji.
W ramach konsultacji nie wpłynęła żadna uwaga ani opinia. Informacja o wynikach konsultacji została opublikowana w formie odrębnego ogłoszenia na stronie internetowej miasta, zgodnie z wyżej wymienioną uchwałą.
Współpraca z organizacjami pozarządowymi działającymi na terenie miasta odbywała się zarówno w formie finansowej, jak i pozafinansowej.
Współpraca o charakterze finansowym realizowana była w formie zlecania organizacjom pozarządowym zadań publicznych i udzielania dotacji na finansowanie, bądź dofinansowania ich realizacji. Zlecanie zadań publicznych odbywało się na podstawie otwartych konkursów ofert lub poprzez złożenie przez organizacje oferty uproszczonej. Ogłoszenia dotyczące konkursów zamieszczane były w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP), na stronie internetowej miasta: www.pruszcz-gdanski.pl oraz na urzędowej tablicy ogłoszeń.
W dniach od 16.12.2020 r. do 23.12.2020 r. odbył się nabór na członków komisji konkursowych, ogłoszony w Biuletynie Informacji Publicznej, w ramach którego organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 Ustawy mogły zgłaszać swoich przedstawicieli (za wyjątkiem podmiotów biorących udział w danym konkursie). We wskazanym powyżej terminie nie zgłoszono żadnej kandydatury, w związku z tym w celu opiniowania i wyboru najlepszych ofert przez Burmistrza Pruszcza Gdańskiego zostały powołane komisje konkursowe, w skład których weszli pracownicy Urzędu Miasta Pruszcz Gdański reprezentujący referaty merytorycznie związane z poszczególnymi zadaniami publicznymi, które były przedmiotem otwartych konkursów ofert.
Zgodnie z przyjętym Programem, oprócz finansowania i dofinansowywania realizacji zadań publicznych, organizacje pozarządowe wspierane były również w innych, pozafinansowych formach, m.in. poprzez:
- Wzajemne informowanie się o planowanych kierunkach działalności i współdziałanie w celu zharmonizowania tych kierunków;
- Konsultowanie projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji pozarządowych.;
- Popularyzację i promocję działalności organizacji pozarządowych w mediach, na stronie internetowej www.pruszcz-gdanski.pl, a także na oficjalnym profilu Facebook Miasta Pruszcz Gdański. W 2021 r. Burmistrz Pruszcza Gdańskiego obejmował także patronatem imprezy realizowane przez organizacje pozarządowe.
Szczegółowy opis przebiegu współpracy w 2021 roku zgodnego z Programem Współpracy Miasta Pruszcz Gdański z organizacjami pozarządowymi znajduje się w załączonym sprawozdaniu.